Strona główna » Czytelnia, KULTURA, NAJNOWSZE » Czy podręczniki szkolne są naprawdę przydatne?

Czy podręczniki szkolne są naprawdę przydatne?

Standardy programu i procesu uczenia dzieci oraz młodzieży, wciąż ulegają ewolucji, co jest spowodowane nieustannym postępem technologicznym.


Przy dzisiejszej niemalże bezproblemowej dostępności urządzeń multimedialnych, takich jak smartfony czy tablety, podręczniki szkolne tracą zainteresowanie wśród uczniów. Zatem, czy utrzymywanie tradycyjnych papierowych podręczników ma sens?

Nie ulega wątpliwości fakt, że podręczniki szkolne mają swoje zalety w procesie nauczania. Przede wszystkim zawierają one usystematyzowaną treść zapewniającą podstawową wiedzę z zakresu danej dziedziny. Zawartość podręczników jest kompletowana przez ekspertów danego przedmiotu wiedzy i wielokrotnie są poddawane testom dydaktycznym przed publikacją, zatem można mieć pewność co do jakości informacji w nich zawartych. Ponadto, są one przydatne w procesie samodzielnego przygotowywania się do testów i egzaminów. Wielokrotne powroty do wiedzy umieszczonej w podręcznikach pozwalają na jej utrwalanie. Jednakże czy są one skonstruowane w ten sposób by przyciągać uwagę uczniów?

Wydawnictwa próbują unowocześnić swe książki poprzez załączanie dodatkowych programów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane na lekcjach przez nauczycieli, jako coś odmiennego od tradycyjnych zadań. Nierzadko jednak, klasy szkolne nie są wystarczająco dobrze wyposażone w sprzęt multimedialny, by z tych dodatkowych materiałów skorzystać. Jak zatem znaleźć złoty środek? Jak odciągnąć dzieci i młodzież od urządzeń elektronicznych na rzecz podręczników szkolnych? Czy całkowita wersja elektroniczna książek zdałaby egzamin?

Otóż wciąż trwa dyskusja na temat wprowadzenia tzw. e-podręczników, które miałyby być dostępne zupełnie za darmo, a ponadto używane w szkołach poprzez urządzenia multimedialne. Mogłoby to zaciekawić uczniów, sprawić by uczestniczyli w lekcjach z ogromnymi chęciami. Niestety pojawia się znowuż problem wyposażenia szkół w sprzęt elektroniczny. Nie każdą placówkę stać, by zapewnić każdemu uczniowi dostęp to takich źródeł. Zatem pojawia się wątpliwość, czy taki pomysł rozwiązałby istniejący problem.

Przyglądając się dzisiejszej młodzieży można by stwierdzić, że pełne zaangażowanie i na pewno talent nauczyciela do przekazywania wiedzy, mają duży wpływ na to, jak uczniowie pracują i jak przygotowują się do lekcji. Jeżeli istnieje pomysł jak umiejętnie wykorzystać tradycyjne podręczniki w procesie nauczania, nie ma potrzeby by je zastępować czymś innym. Liczy się przede wszystkim podejście nauczycieli, rodziców i samych uczniów do lekcji w szkołach.

Komentarze

Wydrukuj artykuł
Copyright © 2010 · Matko jedyna! · All Rights Reserved · RSS Artykuły · RSS Komentarze