Strona główna » KUCHNIA, NAJNOWSZE, Żywienie » Co należy wiedzieć o witaminach?

Co należy wiedzieć o witaminach?

O witaminach wiemy jedno – są zdrowe! Jeżeli jednak chodzi o bardziej szczegółowe informacje na temat tych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów składników, zaczynamy gubić się w zeznaniach.  Które witaminy są najważniejsze? Co się dzieje, gdy cierpimy na ich niedobór? Gdzie znajdziemy ich najwięcej?

witaminy

Witamina A

Jest niezwykle istotna dla naszego organizmu, ponieważ pomaga mu się bronić przed infekcjami, wspomaga nasz naturalny system obronny w walce z zakażeniami i chorobami. Witamina A jest także ważnym czynnikiem podczas ząbkowania – bierze udział w tworzeniu się szkliwa i prawidłowego rozstawu zębów. Ponadto, to właśnie dzięki tej witaminie nie błądzimy w nocy po omacku, ponieważ pomaga nam ona widzieć nawet przy słabym oświetleniu.

Co się dzieje, kiedy mamy jej za mało?
  • łamliwe, wolno rosnące paznokcie
  • „sianowate” włosy
  • sucha, szorstka skóra
  • brak apetytu
  • zmniejszona odporność
  • kurza ślepota, czyli niewidzenie o zmierzchu
  • zaburzenia widzenia
  • zahamowanie wzrostu
  • uczucie zmęczenia
Gdzie szukać witaminy A?
  • mleko i jego przetwory, śmietana, masło
  • ryby morskie
  • wątróbka
  • żółtko
  • oleje roślinne
  • tran

Witaminy z grupy B

Ta bardzo ważna grupa witamin wspomaga funkcjonowanie naszych organizmów w wielu aspektach – tworzeniu krwinek białych i czerwonych, prawidłowym widzeniu, wspieraniu w odpowiedniej pracy błon śluzowych, dróg oddechowych i przewodu pokarmowego oraz wielu innych nie mniej ważnych procesach. Witamina B9, mamom lepiej znana jako kwas foliowy, jest głównym czynnikiem biorącym udział w podziale komórek organizmu,  dlatego tak ważne jest przyjmowanie jej w ciąży.

Co się dzieje, kiedy brakuje nam witamin z grupy B?
  • uczucie osłabienia i zmęczenia
  • zaburzenia pamięci, kłopoty z koncentracją
  • niewydolność krążenia
  • zaburzenia pracy układu pokarmowego – utrata apetytu, bóle brzucha, biegunka, spadek wagi
  • niedokrwistość
  • zaburzenia wzrostu u dzieci
  • pogorszenie wzroku
  • pleśniawki
  • wypadanie włosów
Gdzie szukać witamin z grupy B?
  • produkty z mąki z pełnego przemiału np. pełnoziarnisty chleb
  • mięso wieprzowe
  • mięso wołowe
  • drożdże
  • rośliny strączkowe (np. fasola, groch, soja)
  • ryby
  • orzechy
  • jaja
  • mleko i przetwory mleczne
  • warzywa (np. ziemniaki, szpinak, brokuły, marchew, kapusta, awokado)
  • owoce (np. banany, pomarańcze, grejpfruty, cytryny)
  • suszone owoce

Witamina C

Witamina C jest dobrze znana wszystkim mamom, podaje się ją podczas przeziębienia i choroby. Ten stary i sprawdzony na wielu pokoleniach sposób nie wziął się znikąd – witamina C ma właściwości bakteriobójcze a także odgrywa istotną rolę w procesach odpornościowych. Ciekawostką może być fakt, że wspomaga ona procesy gojenia ran.

Co się dzieje, kiedy mamy jej za mało?
  • ogólne osłabienie, apatia, zmęczenie
  • większa podatność na choroby
  • bóle głowy
  • bladość skóry
  • wolniejsze gojenie ran
  • krwawienie z dziąseł
Gdzie szukać witaminy C?
  • kalafior
  • kapusta (szczególnie kiszona)
  • ogórki kiszone
  • natka pietruszki
  • brukselka
  • papryka czerwona
  • ziemniaki
  • pomidory
  • jagody
  • truskawki
  • czarne porzeczki
  • jarmuż
  • jabłka
  • cytrusy

Witamina D

Najpowszechniej znaną właściwością witaminy D jest fakt, że ma ona wpływ na prawidłowy wzrost, kształtowanie się oraz gęstość kości. Zapobiega krzywicy u niemowląt i dzieci. Witamina D3, jako jedna z nielicznych może być produkowana samodzielnie przez nasz organizm – wystarczy, że nasza skóra złapie kontakt z promieniami słonecznymi. Witaminy D do prawidłowego funkcjonowania potrzebujemy wszyscy, ale to nasze szybko i intensywnie rosnące dzieci mają na nią największe zapotrzebowanie, dlatego pamiętajmy o częstych spacerach.

Co się dzieje, gdy brakuje nam witaminy D?
  • krzywica u niemowląt, dzieci i młodzieży
  • zaburzenia struktury kości
  • stany zapalne skóry
  • czasami może wpływać na pogorszenie słuchu
Gdzie szukać witaminy D?
  • promienie słoneczne – dzięki ich działaniu nasz organizm wytwarza witaminę D
  • ryby, szczególnie tłuste (np. tuńczyk, łosoś, śledź, makrela)
  • tran
  • żółtko
  • wątróbka
  • mleko

Witamina K

Zaraz po porodzie nasze dziecko dostaje zastrzyk zawierający witaminę K. Nie wszyscy wiedzą jednak naczynia krwionośne, a także posiada cechy przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Nasz organizm jest w stanie sam w jelicie cienkim wytworzyć tę witaminę, jednak niedojrzały jeszcze organizm noworodka potrzebuje pomocy w tym procesie, ponieważ nie jest w stanie wyprodukować jej odpowiedniej ilości.

Co się dzieje, kiedy mamy jej za mało?
  • Krwotoki z nosa, układu pokarmowego i moczowego.
Gdzie szukać witaminy K?
  • warzywa – brokuły, marchew, ziemniaki, rzepa, szpinak, sałata, kapusta, kalarepa, kalafior, pomidory
  • owoce – truskawki, brzoskwinie, awokado
  • orzechy włoskie
  • jaja
  • sery, jogurty i kefiry (pobudzają wytwarzanie witaminy K w organizmie)

Witaminy są niezwykle ważne dla naszego organizmu – nie tylko chronią go przed infekcjami, ale także pomagają mu prawidłowo funkcjonować. Nie musimy przyjmować tysiąca kolorowych tabletek, czy podawać dzieciom witaminizowanych cukierków i żelków – wystarczy różnorodna, kolorowa dieta, a natura zrobi swoje.

Komentarze

Wydrukuj artykuł
Copyright © 2010 · Matko jedyna! · All Rights Reserved · RSS Artykuły · RSS Komentarze